با مصرف روزانه شکلات چه اتفاقی در بدن می افتد؟

Chocolateفواید شکلات (کاکائو) تلخ آنقدر بازگو شده است که شاید نیازی به تکرار مجدد آن نباشد اما سوال مهمی که برای عاشقان شکلات (کاکائو) پیش آمده این است که آیا مصرف هر روزه شکلات (کاکائو) مضر است؟به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ تخمین زده شده که مردم کشور آمریکا در سال ۲۰۱۵ هجده بیلیون یورو برای خرید و مصرف شکلات (کاکائو) هزینه کرده‌اند. هرچند این مقدار غیر قابل تصور است، کشور سوئیس رکورددار مصرف شکلات (کاکائو) در سال ۲۰۱۵ بوده است. به طور متوسط هر شخص در سوئیس در طول سال ۹ کیلوگرم شکلات (کاکائو) مصرف کرده است. آیا این مقدار مصرف شکلات (کاکائو) خوب است؟

منبع شکلات (کاکائو) دانه‌های کاکائو است که به طور طبیعی غنی از آنتی اکسیدان، پولی فنول (نوعی الکل) و مقداری مواد معدنی است. شکلات (کاکائو) تلخ مقدار بیشتری پولی فنول دارد که سالم‌ترین نوع شکلات (کاکائو) قلمداد می‌شود. شکلات (کاکائو) شیر و شکلات (کاکائو) سفید از شکر، لبنیات غنی و خالی از آنتی اکسیدان هستند. برخی از تحقیقات ادعا می‌کنند مصرف روزانه شکلات (کاکائو) می‌تواند مفید باشد اما مقدار و نوع شکلات (کاکائو) باید مدنظر قرار بگیرد.

باز کردن رگ‌های خونی توسط کاکائو

ترکیب گیاهی فلاونوئید (flavonoid) که در شکلات (کاکائو) تلخ یافت می‌شود، مشخص شده که به عنوان گشاد کننده عروق عمل می‌کند. این مورد برای سلامتی قلب بسیار اهمیت دارد زیرا هنگامی که رگ‌ها باریک شده و انعطاف‌پذیری خود را از دست دهند، نمی‌توانند مجدداً گشاد شوند بنابراین خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش می‌یابد. همچنین سرخرگ‌ها توسط پلاک سخت شده و نسبت به قبل انقباض و انبساط نخواهند داشت.

فلاونوئید موجود در شکلات (کاکائو) تلخ دقیقاً به عنوان گشاد کننده طبیعی رگ حتی چند ساعت پس از مصرف عمل می‌کند. در سال ۲۰۰۷ تحقیقی مبنی بر اثر دو نوع شکلات (کاکائو) تلخ و معمولی در میزان گشاد شدن قطر رگ‌های کرونری انجام شد. نتایج نشان داد شکلات (کاکائو) تلخ موجب افزایش معنی‌دار قطر رگ‌ها شد درحالی‌که شکلات (کاکائو) معمولی هیچ تغییری در قطر رگ‌ها به وجود نیاورد.

شکلات (کاکائو) ممکن است به پایین آمدن فشار خون کمک کند

فلاونوئید می‌تواند به پایین آمدن فشار خون کمک کند. یک مقاله مروری در سال ۲۰۱۲ رابطه فلاونوئید موجود در شکلات (کاکائو) با فشار خون را بررسی کرد. محققان نتیجه گرفتند شکلات (کاکائو)‌های غنی از فلاونوئید اثر معنی‌دار بر کاهش فشار خون در کوتاه مدت می‌گذارند. اما در کل تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر مصرف روزانه شکلات (کاکائو) بر فشار خون نیاز می‌باشند.

اثرات نور خورشید که می تواند باعث ایجاد چین و چروک و پیری در پوست شود با مصرف شکلات (کاکائو) تلخ کاهش می‌یابد، علت آن فلاوانول موجود در شکلات (کاکائو) تلخ است، فلاوانول آنتی اکسیدانی است که حتی باعث بهبود مشکلات (کاکائو) مغزی نیز می‌شود

ضد التهاب

یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ اثبات کرد مصرف یک چهارم اونس شکلات (کاکائو) تلخ در روز موجب کاهش نشانه‌های التهاب در خون می‌شود. بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی توسط التهاب توسعه پیدا می‌کنند. پس مصرف مواد غذایی که ضد التهاب هستند می‌توانند در این زمینه مفید واقع شوند.

شکلات (کاکائو) تلخ با مقدار زیاد فلاونوئید می‌تواند منبغ غنی از آنتی اکسیدان باشد. فلاونوئید موجود در شکلات (کاکائو) تلخ از تبدیل کلسترول LDL به نوع اکسیداز آن جلوگیری می‌کند. کلسترول LDL اکسیداز موجب آسیب به رگ‌های خونی می‌شود.

آیا مصرف روزانه شکلات (کاکائو) می‌تواند باعث حفظ وزن پایین ‌شود؟

براساس نتایج یک تحقیق، محققان دریافتند افرادی که روزانه شکلات (کاکائو) بیشتری مصرف می‌کنند BMI پایین‌تری نسبت به افرادی که شکلات (کاکائو) کم یا هیچ مصرف می‌کنند. محققان پیشنهاد می‌کنند نتایج این تحقیق با یاقته‌های مطالعات قبلی منطبق بوده که مصرف شکلات (کاکائو) بر سلامت قلب، حاسیت انسولین مفید است.

چطور شکلات (کاکائو) موجب پایین ماندن BMI می‌شود؟

محققان کاملاً مطمئن نیستند اما با انجام تحقیقات بر روی موش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند ترکیباتی در شکلات (کاکائو) وجود دارد که باعث بالا بردن مقدار میتوکندری می‌شود. میتوکندری برای فرایند چربی سوزی ضروری است.

نوع و مقدار مصرف روزانه شکلات (کاکائو)

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند مصرف ۱.۵ تا ۳ اونس شکلات (کاکائو) در هر وعده کافی بوده و اثرات مثبتی بر بدن دارد. شکلات (کاکائو) تلخ به دلیل داشتن مقدار قابل توجه آنتی اکسیدان برای سلامتی بسیار مفید است. شکلات (کاکائو) شیر مقدار هیچ یا خیلی کمی آنتی اکسیدان و مقدار بالای شکر دارد. شکلات (کاکائو) سفید هیچ گونه ارزش سلامتی ندارد.

اگر برای لذت شکلات (کاکائو) مصرف می‌کنید بهتر است عمدتاً از نوع تلخ آن بخورید. از شکلات (کاکائو) تلخ به عنوان یک جایگزین سالم برای بقیه شیرینی‌ها استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

مشاهده شده آنتی‌اکسیدان یا فلاونوئید موجود در شکلات (کاکائو) تلخ فوائد سلامتی برای قلب دارد. می‌تواند به کاهش فشار خون، افزایش اتساع عروق و جلوگیری از تبدیل کلسترول LDL به نوع اکسیداز کمک کند. علارغم وجود کالری و چربی اشباع بالا، مصرف متناوب شکلات (کاکائو) تلخ به پایین ماندن BMI کمک می‌کند. نتیجه این مقاله مصرف روزانه شکلات (کاکائو) تلخ مادامی که به اندازه دوز توصیه شده و نوع تلخ آن باشد را تضمین می‌کند.

دیدگاهها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



لطفاً جمع زیر را انجام دهید *