جنایت پسر ۱۷ ساله در ورامین + تجاوز و قتل ستایش ۶ ساله

جنایت پسر ۱۷ ساله در ورامین + تجاوز و قتل ستایش ۶ ساله

چگونه یک پسر ۱۷ ساله جنایت شوم ورامین را رقم زد؟!

مرگ کودک 6 ساله شهردار زنجان را رندانی کرد

بیتا حقیقی پور- تحریریه پارسینه| ستایش ۶ ساله نیز مانند خیلی از قربانیان ربایش، دیگر به خانه بازنگشت ولی داستان او شاید کمی متفاوت بود .

دکتر آذر داوری، روانشناس کودک در گفت و گو با خبرنگار سایت پارسینه درباره حادثه قتل و تجاوز به ستایش ۶ساله، اظهار تاسف کرد و گفت که موضوع تجاوز و قتل از سوی پسری ۱۷ ساله که دختری ۶ ساله را مورد آزار جنسی قرار داده و بعد او را به قتل رسانده، نگران کننده است و باید زاویه های مختلف این حادثه و مشابه آن مورد بررسی قرار گیرد.

او توضیح داد که در روانشناسی امیال جنسی در مردان بیشتر از زنان است و مردان باید نسبت به این امر بیشتر دقت داشته باشند. یک پسر ۱۷ ساله به سن بلوغ رسیده است و تفکرات و امیال او نیز در اوج قرار دارد. این در حالی است که باید دید چه عواملی باعث وقوع حوادثی از این دست می شود.

به گفته دکتر داوری، از نظر روانشناسی باید خانواده این پسر، آسیب های محیطی که باعث ایجاد این رخداد در او بوده اند مورد بررسی قرار گیرند. و برای این پرسش، پاسخی یافت، که ایا در کودکی شاهد رابطه جنسی بوده؟ و آیا به او نیز سوء قصدی شده است یا خیر؟

معمولا افرادی که در سن کودکی شاهد آزار و ارتباط جنسی بوده اند در بزرگ سالی رفتارهای ناهنجاری نسبت به این موضوع از خود بروز می دهند. این در حالی است که فردی که در کودکی مورد ازار جنسی قرار گرفته است نیز در بزرگ سالی به دلیل عقده ای که نسبت به آن اتفاق در کودکی خود داشتته است و اینکه توانایی دفاع از خود نداشته است ممکن است به دیگران ازار جنسی وارد کند. البته این آزارها می تواند به شکل مازوخیزم و سادیسم چه در فرد متجاوز و چه فردی که مورد تجاوز واقع شده است نیز نمایان شود.

داوری همچنین با اشاره به سن پایین ستایش و مراقبت های والدین در این سن توضیح داد که خانواده باید در پنج سال اول زندگی رفتارهای مراقبتی را به فرزندان خود آموزش دهند. کودکان باید یاد بگیرند که در مورد در آغوش گرفته شدن، لمس کردن و بوسیدن از سوی افراد احساس خطر کنند و مراقب باشند.

او تاکید کرد اگر خانواده ستایش به این امر مراقبتی توجه بیشتری نشان می دادند شاید می توان امیدوار بود که ستایش خود را به نحوی از این حادثه نجات می داد.

البته داوری با اشاره به فضای مجازی که محیطی برای نگرش های جنسی برای افراد است که به صورت فیلم های کوتاه، تصویر و متن منتشر می شود می تواند در افراد نوجوان احساساتی را برانگیزد که کنترل آن کمی سخت خواهد بود.

داوری همچنین با توجه به ساعت وقوع جرم که ۲ بعد از ظهرنیز بوده است، تاکید کرد موضوع اوج غرایض جنسی که در ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر باعث وقوع جرم و تجاوز می شود، از سوی سکستوراپ ها تایید شده است و این زمان نیز برای وقوع جرم از سوی این پسر ۱۷ ساله تاثیرگذار بوده است.

۲۸ فروردین ماه امسال خبر ربایش و قتل یک دختر ۶ساله به نام ستایش خوراک رسانه های داخلی و خارجی شد. او اصالتا از تبار افغانستان بود. خانواده اش قبل از به دنیا آمدن او به تهران، منطقه خیراباد ورامین نقل مکان کردند و او در ایران به دنیا آمد. ستایش قریشی چهار خواهر و برادر دیگر نیز داشت. پدر او کارگر ساده ساختمانی بود.

بر حسب اتفاق ستایش یک روز بعد از ظهر برای خرید از خانه خارج می شود و بازگشت او از مغازه ای که شاید ۱۰ دقیقه پیاده روی داشت طولانی شد. ابتدا مادر او برای تسکین نگرانی به پدر ستایش، شیراقا قریشی، تماس می گیرد و او به همسر خود می گوید شاید به خانه یکی از نزدیکان رفته باشد اما تا نزدیک غروب و بعد از آن از ستایش خبری نمی شود و در نهایت گم شدن او را به کلانتری اطلاع می دهند و بعد از چند روز جنازه ستایش در خانه یکی از همسایگانی پیدا می شود که با خانواده قریشی رفت و آمد داشتند.قاتل که پسری ۱۷ ساله است نیز از سوی نیروی پلیس دستگیر می شود. به گفته شاهدان ماجرا هنگام انجام عملیات از سوی پلیس دو طرف خیابان محل سکونت آنها مسدود شده بود.

همچنین به گفته اعضای خانواده ستایش و نزدیکان گویا قاتل قبل از کشتن ستایش به او تجاوز کرده و بعد با چاقو او را به قتل رسانده است. قاتل همچنین تصمیم داشته تا جسد او را با استفاده از اسید از بین ببرد که موفق نمی شود و برخی از نقاط بدن ستایش ردی از اسید باقی مانده بود. این گفته ها در حالی مطرح شده است که پدر ستایش گفته است موضوع تجاوز به دخترش همچنان از سوی پزشکی قانونی تایید نشده است. البته این گفته می تواند تسکینی برای پدری باشد که نمی خواهد این اتفاق را باور کند.

از سویی نیروی آگاهی و دیگر مسئولان در رابطه با این موضوع و جزییاتی درباره قاتل و انگیزه یا انگیزه های ربایش ستایش و دیگر جزییات مربوط به این پسر ۱۷ ساله سکوت کرده اند.

دیدگاهها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



لطفاً جمع زیر را انجام دهید *