دانستنی های سفر به باکو و نخجوان

baku

همواره یکی از مقاصد سفرهای خارجی ما ایرانیان کشور همایسه مان آذربایجان می باشد و شهرهای باکو پایتخت آن و همچنین نخجوان بیشترین درخواست را دارد به همین دلیل شما را به خواندن دانستنی های سفر به باکو و نخجوان دعوت می کنیم.

آذربایجان کشوری که با تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنری پربار با دنیای مدرن امروزی پیوند خورده است.

شهر باشکوه باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان و شهرهای نخجوان، شیروان و گنجه از دیگر شهرهای مهم این کشور هستند که با طبیعتی زیبا و تاریخی پربار، شکوه این سرزمین را امانت داری می کنند. با هم نگاهی به این شهرهای دیدنی می اندازیم.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی باکو

نخجوان

نخجوان سرزمینی است با تاریخ کهن و پربار که نه تنها آذربایجان از این تاریخ بهره مند است بلکه تاریخ این سرزمین سهم بزرگی در فرهنگ بشریت در سطح جهانی دارد.

سرزمین نخجوان جایی است که تندیس بابک خرمدین قد برافراشته و نمادی از مردان بزرگ خاک آذربایجان است. نه تنها مردان دلاور و جنگاور، نخجوان سرزمین مردمان دانشمند و ادیب، شاعر، ستاره شناس، معمار و سیاستمدار نیز هست.

نخجوان در دامنه ها کوه های قفقاز، جایی که قله ها سر به آسمان سائیده اند و عقاب ها بر فرازشان پرواز می کنند و ابرها بر روی دره های غرق در شکوفه هلو، زردآلو و بادام سایه می اندازند قرار دارد.

نخجوان سرزمین گونه های گوناگون آب و هوایی است، جایی که برف و آفتاب با یکدیگر در تقابل اند. سرزمینی که نیلی چهل رودخانه آن و چشمه های آب معدنی بهاری آن از میان ژرفای کم دریاچه های آن عبور می کنند.

یافته های باستان شناسی در ارتباط با برخی آثار تاریخی به دست آمده در منطقه اوردوباد ، نشان دهنده قدمتی چندهزارساله است.

نخجوان زادگاه سرزمین باستانی آذربایجان و همچنین ریاست جمهوری منتخب مردم آذربایجان حیدر علی اف می باشد. جدا از تاریخ و فرهنگ کهن نخجوان، نخجوان امروزی نمونه موفقی برای استراتژی های ایالتی آذربایجان در مقیاس منطقه می باشد. همچنین نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است.

با سفر به این سرزمین می توان به تاریخی کهن سفر کرد و شکوه تاریخی چند هزارساله را در کنار زندگی نوین و امروزی نخجوان تجربه کرد.

باکو

باکو از واژه بادکوبه گرفته شده است که به واسطه پرباد بودن این شهر درگذشته لقب گرفته بود . پایتخت جمهوری آذربایجان ، بزرگ ترین شهر و همچنین بزرگ ترین بندر این کشور است. شهر باکو بر کرانه غربی دریای خزر در شبه جزیره آب شوران قرار دارد و یکی از منابع نفت خیز جهان می باشد.

شهر باکو همچنین پرجمعیت ترین شهر منطقه قفقاز است. در سال ۲۰۰۷ در نشست وزرای فرهنگی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی باکو به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی برای سال ۲۰۰۹ برگزیده شد. از ویژگی های این شهر ساحلی وجود پارک های ساحلی و برنامه های مختلف هنری از جمله، موسیقی، تئاتر و اپرا می باشد که شکوه خاصی را به این شهر داده است.

بخش قدیمی شهر باکو، همراه با برج و حصار قلعه، شهری است به جا مانده از سده های میانه، که یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی است و همچنین سرای شیروانشاهان و قلعه دختر که در بخش قدیمی شهر باکو یا پچری شهر واقع است در سال ۲۰۰۰ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهر باکو دارای یازده منطقه شهری، شامل خزر، قاراداغ، بیناغدی، نظامی، نسیمی، نریمانف، ختایی، صبایل، صابونچی، سوراخایی و یاسامال می باشد.

همچنین شهر باکو دارای جزایری می باشد که شهرهای بنا شده در این جزایر در خلیج باکو و شهر صخره های نفتی که در دریای خزر ساخته شده و خارج از شهر باکو می باشد، قسمتی از این یازده منطقه شهری می باشد.

اگر چه شهر باکو با تاریخ ، تمدن ، نشانه ها و یادگارهایش چهره تاریخی خود را به جهان نمایش می دهد، اما همگام با پیشرفت های زندگی امروز نیز مانند مرکز حیدر علی اف ، و برج های زبانه آتش ، که آسمان خراش هایی با سه قوس تیزدار که نمایشان سطوح ال ای دی است، چشم اندازهای مدرن خود را نیز به گردشگران ارائه می کند.

شهر باکو در شب با هزاران چراغ روشن مثل یک کلان شهر می درخشد، که نمایی خارق العاده از یک شهر فوق مدرن می باشد.

طبق آمار جهانی، شهر باکو جزء ده مقصد گردشگری جهانی در شب می باشد. شب های روشن و زنده باکو تا بامداد روز بعد ادامه پیدا می کند.

شهر باکو فرصت های زیادی برای استفاده و لذت بردن از زندگی شبانه دارد، برای همین مردم آذربایجان علاقه زیادی به جشن و پایکوبی در این شهر مدرن و پر رونق دارند. فرهنگ کافه نشینی در شهر باکو رواج دارد، کافه ها رستوران ها که در طرفین خیابان ها در سراسر شهر آذربایجان قرار دارند، پذیرای شب گردان این شهر همیشه بیدار هستند .

دیدگاهها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



لطفاً جمع زیر را انجام دهید *