اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در ۳ سال اخیر

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در ۳ سال اخیر 

این اختراعات در مدت کمی توانستند در زندگی تمام مردم دنیا جای بگیرند و مردم خودشان هم فکرش را نمی کنند که این فناوری سه سال پیش وجود نداشت! از سال ۲۰۱۳ تا امروز خیلی چیزها عوض شده است. این رشد و دگرگونی چنان سریع اتفاق افتاده که گویی در آینده به سر می‌بریم.

انگار نه انگار که همین سه سال پیش بود و هیچکدام از این چیزهایی که الان به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌دهیم اصلا وجود خارجی نداشتند. ۹ اختراع از سال ۲۰۱۳ تا امروز به بازار آمده‌اند که زندگی ما را دگرگون و غیر قابل قیاس با گذشته کرده‌اند.با ما باشید تا مروری کنیم از ۹ اختراع جدید ولی پر مصرف فردا که امروز از آنها استفاده می‌کنیم.

۱- دنبال کردن فعالیت‌های ورزشی با ساعت مچی

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیر

این ساعت‌های هوشمند بهترین مثال برای ملاقات مد و فناوری با هم هستند. امروزه ساعت‌های هوشمند هر کاری که فکرش را بکنیم انجام می‌دهند، ولی موثرترین آنها همین تحلیل و گزارشات فعالیت‌های ورزشی است. مسلما همه ما در بیشتر اوقات زندگی ساعت به دست داریم و از گوشی همراه هم با ما همراه‌تر است.

پس بی‌راه نیست این همراه همیشگی با این همه حسگر میزان خواب، کالری سوزانده شده، قدم‌های رفته و وزن ایده‌آل ما را بهتر از خودمان بداند.اگر برگردیم به سه سال پیش ساعتمان هیچ کاری نمی‌کرد جز نمایش زمان! ولی امروز همین ساعت تبدیل به مربی ورزشی ما شده است و تقریبا اکثر نیازها را پاسخگو است.

هرچند در این بازار شلوغ اسمارت واچ‌ها اپل اولین ساعت هوشمند را معرفی نکرد ولی انصافا کاراترین و پر استفاده‌‌ترین آنها را به بازار فرستاد تا لیدر این ترند باشد. ساعتی که پس از دو سال هنوز کهنه نشده و با به‌روز رسانی‌های نرم‌افزاری همچنان جدید و رویایی است.

۲- تجربه کردن چیزهایی که کنار ما نیستند

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیر

دستگاه‌های واقعیت مجازی خیلی سرگرم کننده‌تر از چیزی هستند که در اصل باید باشند. متاسفانه در همین سال‌های اخیر بیشتر روی جنبه تفریحی و سرگرمی این فناوری تبلیغ شده است و هرچند ما نوشتیم که واقعیت مجازی کاربردی فراتر از بازی‌های ویدیویی دارد .ولی باز هم کمتر کسی به قدرت واقعی این فناوری فکر می‌کند.

اصل ماجرا این است که هدست‌های VR یا همان واقعیت مجازی قرار است تجربه‌ای را به ما منتقل کنند که واقعی نیست و حضور خود را در جایی احساس کنیم که واقعا آنجا نیستیم و صد البته که در علوم پزشکی و صنایع نظامی بسیار مفید و پر کاربرد هستند.

۳- پرداخت بدون پول نقد و کارت بانکی

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیرکیف پول‌های درون موبایل دیگر یک چیز عجیب و غریب نیستند. سرویس‌های پرداخت اپل‌پی، اندرویدپی و باقی برند پی‌ها (!) حالا ما را بخشی از اکوسیستم خود کرده‌اند و سعی دارند جای کارت بانکی و پول نقد را به طور کامل بگیرند.مخصوصا حالا که اپل‌پی روی وب هم جواب می‌دهد و دیگر نیاز نیست پای کارت‌خوان بریم و گوشی خود را به آن بکوبیم.

۴- فرستادن عکس‌هایی که بعدا خودشان را پاک می‌کنند.

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیر

هرچند این ایده در سال ۲۰۱۳ عجیب و دور از ذهن می‌آمد ولی الان جامه عمل پوشیده است. امروزه دیگر این قابلیت برای پیام‌ها کاملا عادی و گاهی ضروری است. اسنپ‌چت به عنوان رایج‌ترین سایت اجتماعی بین نوجوانان این قابلیت را در اختیار کاربرانش می‌گذارد تا عکس‌ها پس از دیده شدن به صورت خودکار پاک شوند.

۵- حضور در عکسی که خودمان می‌اندازیم

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیر

سلفی یا خودنگاره در سال ۲۰۱۳ تعریفی برای خود نداشت و کسی نمی‌دانست که یکسال بعد چطور مردمی و فراگیر می‌شود. حالا دیگر از مردم عادی گرفته تا مشهورترین چهره‌ها و ستاره‌ها را در حال سلفی انداختن می‌بینید. البته در عمومی کردن این نوع از عکاسی، نقش سلفی استیک‌ یا مونو پاد‌هایی که گوشی موبایل را نگه می‌دارند، بسیار پر رنگ است.

۶- انتخاب زاویه دلخواه دوربین در حین تماشای ویدیو

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیر

در نسل جدید عکاسی و فیلمبرداری ۳۶۰ درجه شما قادر خواهید بود تا در عکس یا ویدیو بچرخید و از هر زاویه‌ای که دوست دارید به تماشای آن بپردازید. این قابلیت حالا در اکثر سایت‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و یوتیوب هم پشتیبانی می‌شود و شما براحتی می‌توانید محتوای ۳۶۰ درجه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

البته این عکس‌ها و ویدیوهای ۳۶۰ درجه در اصل برای هدست‌های واقعیت مجازی ایجاد شده‌اند که باعث می‌شود خود را در همان محیط احساس کنید. هرچند قبلا برای انجام این کار بایستی چندین دوربین را حول یک محور به هم وصل می‌کردید، ولی امروزه دوربین‌های مخصوص تصویربرداری ۳۶۰ درجه با قیمتی مناسب و کاربری آسان در دسترس است.

۷- دانلود ویدیو با سرعت برق و باد

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیر

با ورود و ایجاد نسل چهارم مخابراتی این سرعت بالای دانلود کاملا همه گیر شد و تمامی نقاط دنیا حتی ایران را هم درنوردید. حالا دیگر دانلود سریع و برق‌آسای فایل‌های سنگین ویدیویی با کیفیت بلوری آرزو نیست، بلکه امری روزمره شده است. به هر حال فراموش نکنیم که این کار قبلا هم با نسل سوم انجام می‌شد ولی در بهترین حالت ممکن ۵ برابر بیشتر زمان می‌برد.

۸- ساخت فیلم و ویدیو کلیپ در موبایل

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیر

سابقا این قبیل کارها هزینه خاص خود را داشت ولی امروزه هر کسی می‌تواند با توجه به قدرت پردازشی اسمارت فون خود و استفاده از اپ‌هایی با کاربری بسیار آسان به راحتی و بدون صرف هزینه‌ای فیلم یا ویدیو موزیک مورد نظر خود را بسازد.

سایت‌های اجتماعی زیادی هم تشنه این محتواهای ارزان برای به اشتراک گذاری هستند. حتی اپلیکیشن‌های هوشمندی هم هستند که تمام این پروسه را خود بر عهده می‌گیرند و شما فقط نظاره‌گر خواهید بود.

۹- گپ زدن با کامپیوتر

اختراعات تاثیرگذار و فراگیر در 3 سال اخیر

این مورد دیگر اصل فیلم‌های علمی تخیلی است. اینکه آدم با کامپیوتر و یا دستیار صوتی هوشمند خود صحبت کند و کارهایش هم به صورت خودکار راه بیافتد خیلی رویایی است.ولی امروزه این رویا به واقعیت تبدیل شده و سرویس و اکوسیستمی نیست که این قابلیت را چه به شکل دستیارهای هوشمند صوتی و چه بات‌های نرم‌افزاری پیام رسان‌ نداشته باشد.

حالا با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی، شبکه عصبی و یادگیری ماشینی فهم زبان طبیعی انسان‌ها برای ماشین بسیار ساده‌تر شده و درصد خطای آنها در درک دستورات نیز بسیار کمتر از پیش است.امروزه ما با تلویزیون و ساعت مچی خود نیز صحبت می‌کنیم چه برسد به کامپیوتر!

دیدگاهها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



لطفاً جمع زیر را انجام دهید *