آشنایی با امکان جذاب ترکیه برای سفرهای تفریحی

ازآنجایی که یکی از کشورهایی که همیشه برای گردشگران ایرانی به عنوان گزینه های سفر می باشد و کم هزینه هم می باشد سفر به ترکیه می باشد.به همین دلیل آشنایی با امکان جذاب ترکیه برای سفرهای تفریحی بسیار مفید است.

ترکیه یکی از مقصدهایی است که سالیانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. جاذبه های چشم نواز و فراهم کردن امکانات مناسب برای گردشگران را می توان دلایلی برای استقبال از تورهای ترکیه دانست.با هم تعدادی از بهترین جاذبه های گردشگری ترکیه را دنبال می کنیم.

مسجد آبی

مسجد آبی در اوایل قرن ۱۷ ساخته شده و امروزه نیز به عنوان مکانی برای عبادت مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل بازدیدکنندگان باید زمان بازدید خود را با دقت برنامه ریزی کنند چرا که درب مسجد در زمان برگزاری نمازهای پنجگانه ی مسلمانان به روی بازدید کنندگان بسته است. تمام بازدیدکنندگان باید کفش های خود را در بیاورند و خانم ها باید موهای خود را بپوشانند. تحمل این سخت گیری ها ارزشش را دارد چرا که فرصت دیدن گنجینه ی بی بدیل درون مسجد که شامل ۲۰۰۰۰ کاشی سرامیکی با طراحی لاله شکل و ۲۰۰ پنجره شیشه کاری شده منقوش که همه دارای طراحی های پیچیده و اعجاب انگیز هستند را پیدا می کنید. این مسجد به دستور سلطان احمد ساخته شده و دلیل نامگذاری اش کاشی های آبی رنگ روی گنبد و سطح فوقانی درون بنا می باشد. درست است که در استانبول آثار تاریخی زیادی وجود دارد اما مسجد آبی به دلیل زیبایی خیره کننده و معماری منحصر بفردش در صدر قرار دارد.

همچنین بخوانید: بهترین مقاصد استانبول برای تور یک روزه

blue-mosque

کاخ تاپکاپی

وقتی سلطان “محمود فاتح” شهر قسطنطنیه را در سال ۱۴۵۳ تصرف کرد، ابتدا دستور داد عمارتی اشرافی برای اقامت وی ساخته شود. این عمارت بعدها کاخ تاپکاپی نامیده شد. کاخ تاپکاپی از سال ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ به مدت ۴ قرن مرکز فرماندهی سلطان های عثمانی بود. در طی سال های متمادی، کاخ بارها تحت مرمت و بازسازی قرار گرفت. امروزه، کاخ دارای چهار محوطه اصلی با شکوه و تعداد زیادی ساختمان ها و بناهای کوچکتر است. آنقدر از کاخ تاپکاپی در قصه ها و افسانه های مختلف نام برده شده که هیچ بنای دیگری نمی تواند با آن برابری کند. وقتی از عمارت های مجلل، خزانه پر از جواهر و حرمسرای وسیع و هزارتوی قصر بازدید می کنید، مثل این است که پنجره ای رو به زندگی آن زمان به روی شما گشوده شده است.

palace-entrance

ایاصوفیه

ایاصوفیه در ابتدا به عنوان یک کلیسای سلطنتی برای امپراطور روم شرقی به نام “جاستینیان اول” در قرن ششم میلادی در استانبول ساخته شده بود. گنبد عظیم این بنا با قطری ۳۱ متری شاهکار مهندسی رومی است و فضای درونی این گنبد برای بیش از هزار سال بزرگترین فضای سرپوشیده دنیا بود. کلیسا در جریان چهارمین جنگ صلیبی در سال ۱۲۰۴ مورد یورش قرار گرفت و در زمان تصرف شهر توسط عثمانی ها در قرن ۱۵ میلادی تبدیل به مسجد شد. ایاصوفیا در سال ۱۹۳۵ میلادی تبدیل به موزه گردید و امروزه مهم ترین جاذبه گردشگری ترکیه است. در استانبول بناهای تاریخی مهم زیادی وجود دارد اما این بنای باشکوه به دلیل سبک معماری خلاقانه، تاریخچه غنی، اهمیت مذهبی و زیبایی بی مانندش از همه پیشی می گیرد.

hagia-sophia-original

اِفِسوس

بقایای اِفِسوس در ترکیه از جاذبه های پرطرفدار گردشگری می باشد. شهر اِفِسوس زمانی به دلیل داشتن معبد آرتمیس، یک از عجایب هفتگانه دنیای باستان، معروف بود. متاسفانه شهر در سال ۴۰۱ پس از میلاد به دستور اسقف اعظم قسطنطنیه توسط مردم مورد یورش قرار گرفت و نابود شد. البته هنوز برخی از بناهای شهر مانند سالن بزرگ تئاتر و کتابخانه سِلسیوس پابرجا هستند. کتابخانه در حدود سال ۱۲۵ پس از میلاد ساخته شد و بیش از ۱۲۰۰۰ طومار و یا کتبیه را در خود جای داد بود. همچنین کتابخانه محل دفن سِلسیوس حکمران آسیا نیز بود. نمای بنا در دهه ۱۹۷۰ میلادی با استفاده از بقایا و قطعات اصلی آن بازسازی شد تا شکوه و جلال اولیه خود را دوباره بدست آورد.

ephesus-celcius-library

پاموکاله

پاموکاله، که به زبان ترکی می شود “قلعه پنبه ای”، منظره ای غیرعادی و حیرت انگیز در غرب ترکیه است. شهرت پاموکاله به خاطر تراس های سفیدش می باشد. تراس ها از نوعی سنگ به نام تراورتن ساخته شده اند. تراورتن نوعی سنگ رسوبی حاصل از ته نشین شدن چشمه های آب گرم است که دارای درصد بالایی مواد معدنی می باشد. هزاران سال مردم در این چشمه های آب گرم حمام می کرده اند. شهر باستانی یونانی به نام هیراپولیس در بالای این چشمه ها توسط پادشاهی به نام “پِرگامون” ساخته شده بود. بازدید از بقایای حمام ها، معابد و سایر بناهای یونانی موجود در این منطقه، برای عموم آزاد است.

Pamukkale

دیدگاهها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



لطفاً جمع زیر را انجام دهید *