فروشنده به عنوان نماینده سینمای ایران راهی اسکار می شود

فروشنده به عنوان نماینده سینمای ایران راهی اسکار می شود

اسکار

حرف و حدیث های زیادی در خصوص انتخاب فروشنده و انتخاب نشدن فلان فیلم است ولی به هر حال کارشناسان به این جمع بندی رسیده اند که فروشنده می تواند از کیان حرفه ای سینمایی ایران در اسکار دفاع کند.

به گزارش ویکی جوان، بالاخره نماینده ایران در اسکار مشخص شد و همانطور که از پیش گفته می‌شد «فروشنده» برگزیده هیئت انتخاب بود.

اینکه چرا «فروشنده» انتخاب شد و چرا مثلا فلان فیلم حذف شد محل بحث نیست، بهرحال گروهی از اهالی سینما در یک محفل سینمایی برای انتخاب نماینده ایران به این جمع بندی رسیده اند که فیلم مذکور می‌تواند از کیان حرفه‌ای سینمای ایران دفاع کند و نماینده خوبی باشد، البته گروهی نیز به طور جدی معتقد بودند این فیلم با اولویت های فرهنگی جامعه ما سازگار نیست.

نکته مهم در انتخاب «فروشنده» نحوه انتخاب فیلم بود. شب گذشته بهروز افخمی با چنان آرامشی از انتخاب «فروشنده» گفت که مخاطب مطمئن می‌شد فیلم ارسالی به اسکار از مدت‌ها قبل انتخاب شده است و رسیدن به انتخاب ۸ فیلم نیز یک بازی برای راضی نگهداشتن برخی‌هاست.

به طور مثال برخی معتقدند حذف فیلم «ابد و یک روز» در مرحله قبل به این جهت بود که پیش از رسیدن به ترکیب کوچک‌تری رقیب اصلی فروشنده از دور خارج شود و یا نیامدن فیلم «بادیگارد» حتی در جمع ۸ فیلم به این خاطر بود که اعتراضی از سوی علاقمندان به حاتمی‌کیا در روزهای پایانی انتخاب صورت نگیرد. حضور فیلم‌هایی چون «دختر» در جمع ۵ فیلم نهایی را نیز به جهت رو دربایستی با کارگردان آن می دانستند و الا بسیاری تا انتها متوجه نشدند چرا فیلم میرکریمی می‌تواند تا لحظات آخر در لیست بماند و فیلم های دیگر مثل «خشم و هیاهو» که در فرم حرف‌هایی برای گفتن داشتند حضور نداشتند.

با حذف جدی‌ترین رقیب «فروشنده» و نظرسنجی‌های ساختگی بین «ایستاده در غبار» و «فروشنده» به گونه‌ای وانمود شد که مخاطب عام نیز از حضور فیلم فرهادی حمایت می‌کند و این در حالی است که سایت های بین المللی و منتقدان آن نقدهای مثبتی برای این فیلم ننوشته‌اند و شانس کمی در اسکار خواهد داشت. یکبار دیگر لازم است تاکید شود رفتن یا نرفتن فروشنده به اسکار مسئله اصلی نیست بلکه نحوه انتخاب و رودربایستی با برخی از هنرمندان در انتخاب مورد انتقاد است که با اینکه عمده اهالی سینما به قطعیت از انتخاب فیلم «فروشنده» پیش از اطلاع رسانی فارابی خبر می دادند، فارابی بدین نحو دست به انتخاب زد و با حالتی نمایشی ابتدا به ۸ فیلم و سپس ۵ فیلم و بعد از آن به فروشنده رسید، در حالیکه از همان ابتدا«فروشنده» انتخاب اول آنها بود.

دیدگاهها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



لطفاً جمع زیر را انجام دهید *